پایان رضازاده

نگاهی به عملکرد 4 ساله استاندار دولت نهم در فارس

سعید نظری.............................................................................................................

کمتر از چند روز به پایان دوره چهارساله مأموریت "سیدمحمدرضا رضازاده" استاندار دولت نهم در فارس نمی‏گذرد که به مدد یاران رئیس جمهور، "روح الله احمدزاده کرمانی" 35 ساله جانشین وی می‏شود، تا اصولگرایان فارس رضازاده را به اعمال "مدیریت خانوادگی نا کارآمد" محکوم کرده و تن به انتخاب استانداری غیر بومی دهند.

هفتم آذرماه سال 84 بود که اصولگرایان فارس در فرودگاه شیراز جمع شدند تا از رضازاده که از نزدیکان فامیلی آیت‏الله "محی‏الدین حائری شیرازی" بود، استقبال کرده و با اهدا یک چفیه بسیجی او را ناجی فارس به نامند و البته در مقابل اصلاح طلبان فارس، بدرقه‏ای بی نظیر برای "ابراهیم انصاری‏لاری" استاندار دولت اصلاحات ترتیب دادند.

مراسم معارفه رضازاده در حالی برگزار شد که اصولگرایان انتظار داشتند، او رقیبی در خور و جانشینی موفق‏تر برای انصاری‏لاری باشد. اما حالا پس از 4 سال اصولگرایان او را به اعمال مدیریت ناکارآمد خانوادگی محکوم می‏کنند و عقب ماندگی‏های فارس را ناشی از مدیریت وی می‏دانند.

رضازاده که در سال 84 در رقابت با سردار "عبدالعلی نجفی" فرمانده وقت بسیج استان فارس، ساکن طبقه ششم ساختمان استانداری فارس شد، هر چند در مراسم معارفه خود برنامه خوبی مبتنی بر استعدادهای استان فارس ارائه کرد و موفق شد 4 بار میزبان رئیس جمهور در این استان باشد، اما به رغم همه تلاش‏هایش از سوی اصولگریان نمرات منفی را  در کارنامه مدیریت این استان کسب کرد.

 

او با انتخاب معاونانی به مراتب ضعیف از خود و اصرار بر به کارگیری و فعالیت مدیران ناتوان به ویژه در حوزه‏های فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و برنامه‏ریزی متهم شد که بیش از هر کسی با کانون‏های قدرت در استان ارتباط دارد و با تأثیر از آنان مدیریتی خانوادگی را راه انداخته است.

رضازاده همچنان که مشاورانی سیاسی و کم توان را برای خود برگزیده و در برخی موارد هم تا آخرین لحظه مشاوری انتخاب نکرد، در مرکز سیاسی کشور و در هیأت دولت هم پشتوانه لازم رایزنی برای جذب اعتبارات نداشت و اتکای بیش از حدش به مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان، او را از تلاش برای جذب اعتبارات بیشتر عمرانی باز داشت.

استاندار دولت نهم در استان فارس با بدنه دانشگاهی و کارشناسی استان ارتباط چندان موفقی بر قرار نکرد، ضمن اینکه برنامه بی سابقه استقبال از او در سال 84، توهمی را ایجاد کرده بود که او از کاریزمای بالای در بین اصولگرایان برخوردار است و همین توهم بین او و اصولگرایان و به ویژه نمایندگان دور هفتم و هشتم فاصله انداخت.

اما "روح الله احمدزاده کرمانی" استاندار جدید فارس که از تجربه کمتری برخوردار است و البته بومی فارس هم نیست، راه سخت و دشواری را پیش رو خواهد داشت.

اگر چه انتخاب احمدزاده کرمانی به رغم وجود نیروهای بومی توانمند حتی در بین اصولگرایان فارس، چندان منطقی به نظر نمی‏رسد، اما بومی بودن شاخص مهمی برای ارزیابی توانمندی افراد نیست؛ بنابراین باید منتظر ماند تا آینده برسد.

احمدزاده البته می‏تواند با به کارگیری همه ظرفیت‏های سیاسی وسیاسی استان و معاونان، مشاوران و مدیران توانمند را برای خود انتخاب کرده و از تمامی پتانسیل‏ها، امکانات و چالش‏های استان فارس برای رسیدن به توسعه معنادار آگاهی یابد و بر این اساس برنامه‏ریزی کند.

همگامی با جامعه دانشگاهی و روحانیت استان و دنبال کردن سیاست‏های توسعه‏ای مبتنی بر نیازهای منطقه‏ای در کنار ایجاد ارتباط منطقی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضرورتی است که استاندار جدید فارس نباید از آنها غافل شود.

خشکسالی، بحران در صنایع، بالا بودن نرخ بیکاری و پائین بودن نرخ سرمایه گذاری چالش‏های مهمی است که احمدزاده کرمانی در کنار التهابات سیاسی در استان فارس تجربه خواهد کرد و باید برای آنها برنامه داشته باشد.

حرف برای گفتن بسیار است و باید منتظر آینده ماند که احمدزاده کرمانی 4 سال دیگر به سیاق کدامیک بدرقه خواهد شد! انصاری لاری یا رضازاده؟